Seleen aitab värskes kalas neutraliseerida elavhõbedat

“Eriti hästi püüab seleen kinni elavhõbeda ja teeb selle mittemürgiseks — see on meile oluline, kuna paljudes merekalades on elavhõbedakogus suur, eriti Põhja-Atlandi kalades” kinnitab professor Soomets Delfi artiklis. Loe edasi ning saa teada seleeni mõjust tervisele.

Kala süüa on tervislik, kuna kala sisaldab D-vitamiini, joodi ning palju teisi hea tervise säilitamiseks vajalikke aineid. Kahjuks sisaldub kalas ka raskemetalle nagu elavhõbe, mis võib neurotoksiinina kahjulikku mõju avaldada meie ajule. Õnneks sisaldavad meres elavad kalad ka seleeni. Tartu Ülikooli meditsiinilise metaboloomika professor Ursel Soometsa sõnul on eestlased väga sõltuvad seleeni kaitsvast toimest, kuna Eestis tarbitakse kõige enam Põhja-Atlandi ookeanist püütud kalu. Sealsetesse kaladesse on kuhjunud suhteliselt palju elavhõbedat. Professor Ursel Soomets pole ainuke, kes on välja toonud seleeni kaitsva toime olulisust.

Käeraudade efekt
Biokeemik ja bioloog Dr. Nicholas Ralston, PhD Põhja-Dakota Ülikoolist selgitab, et seleen seostub elavhõbedaga suhtega 1:1. Piltlikult paneb seleen elavhõbeda käed raudu ning sellega takistab elavhõbeda võimet inimese organismile kahju teha.
Eelmisel aastal Stockholmis peetud rahvusvahelisel suurel konverentsil kinnitas Dr. Ralston: „Elavhõbe ründab seleeni ja hävitab tähtsad selenoproteiinid. Seetõttu on oluline omada adekvaatset seleenikogust oma kehas“.

Kaalub halva üles
Veel täpsustas Dr. Ralston, et seleeni sisaldus meie toidus on kaheksa korda määravama tähtsusega kui elavhõbeda sisaldus, seega piisava koguse seleeni saamine on kõrge prioriteediga. Dr. Ralston märkis ka, et seleeni sisaldus paljudes kalades, sealhulgas enamikes erinevat liiki tuunikalades, on piisavalt kõrge, et teha tasa saadud elavhõbeda koguse potentsiaalne kahjulik toime. Seega pole vaja muretseda kala elavhõbeda sisalduse pärast. Aga on vaja aru saada, et kui seleen seostub kehas elavhõbedaga, siis seesama seleen ei ole enam kättesaadav kasulikeks funktsioonideks selenoproteiinide koosseisus.

Kui palju me vajame?
Teadlased üldiselt nõustuvad, et täiskasvanud inimene vajab seleeni ligikaudu 100-125 µg päevas. See on piisav kogus, et küllastada selenoproteiine seleeniga. Seleeni on vaja selenoproteiinide normaalseks toimimiseks. Selenoproteiinid kindlustavad immuunsüsteemi normaalse toimimise, kilpnäärme hormoonide töö ja reproduktiivfunktsioonid ning lisaks kaitsevad selenoproteiinid rakke oksüdatiivse stressi eest.

Soovitatakse toituda tasakaalustatult, süües seleenirikkaid toite nagu kalad, pähklid, täisteratooted ja ka liha. Kuna Eesti ja suures osas ülejäänud Euroopa pinnas ning seega ka siinsed toidud sisaldavad seleeni vähe, võib lisada täisväärtusliku menüü juurde ka toidulisandi SelenoPrecise. SelenoPrecise’ist imendub kehas dokumenteeritult 88,7%.

Loe rohkem SelenoPrecise'i kohta siit
 

info