Otsi

    Search Results

    Close

    Fossiilsete kütuste kasutamise lõpetamine võib olla terviserisk




     

    Kuidas see nii saab olla? Põletades vähem sütt ja teisi fossiilseid kütuseid tähendab seda, et pinnases on vähem seleeni, mis on inimese tervise jaoks asendamatu mineraalaine. Loomulikult on teisest küljest väga oluline kaitsta ka keskkonda. Kuidas selle probleemiga toime tulla?

    Teeme ühe asja kohe selgeks – õhusaaste kahjustab Sinu kopse ja on Sinu tervisele äärmiselt kahjulik. 

    Me peame vähendama ja lõpetama fossiilsete kütuste kasutamise niipea kui võimalik just selsamal põhjusel. Ometi on õhusaastel ka üks positiivne külg – see tagab essentsiaalse mineraalaine - seleeni suurema kontsentratsiooni nii põllumajandusmullas kui ka ookeanis.   

    Kui me põletame naftat ja sütt, vabaneb atmosfääri seleeni. Vihma ja lumega jõuab seleen tagasi mulda, kust see imendub taimedesse, ning ookeani, kus seda tarbivad kalad ja koorikloomad. 

    Ometi, tuginedes eelmisel aastal teadusajakirjas Communications Earth & Environment avaldatud uuringu tulemustele, langeb seleeni hulk, mis sellisel moel tagasi maapinnale jõuab, lähitulevikus 55-80 protsenti, sest me lõpetame järk-järgult fossiilsete kütuste kasutamise.  

     

    Seleen on tervise seisukohast elutähtis

    Tegemaks olukorda veelgi hullemaks, on teada, et seleenivarud mullas ja pinnase aluspõhjas on limiteeritud, mistõttu teadlased muretsevad, et olukord päädib tohutu ülemaailmse seleenipuudusega. 

    Kas see on oluline? Jah, tõepoolest on. 

    Seleen on osa umbes 25-30 erinevast seleeni sisaldavast valgust, selenoproteiinist, mis ei ole suutelised ilma selle elutähtsa toitaineta oma ülesannet organismis täitma. Selenoproteiinid kontrollivad kehas tervet rida erinevaid funktsioone nagu immuunkaitse, ainevahetus, naiste ja meeste viljakus ning palju muud.  

     

    100 mikrogrammi päevas

    Seleeni võib leida erinevatest toiduainetest ning sestap on eriti oluline süüa võimalikult tasakaalus terviktoitu. Inimesed, kes ei söö üldse kala või liha, või need, kel esineb gluteenitalumatus ning kes sel põhjusel väldivad teraviljatooteid, ei pruugi oma toiduvalikute tõttu saada piisavas koguses seleeni.

    Uuringud on näidanud, et selenoproteiini P (ühe kõige olulisema seleeni sisaldava valgu) piisavaks küllastamiseks on vaja igapäevaselt saada 100 mikrogrammi seleeni.
    Üllatavalt näitas 2015. aastal avaldatud Taani uuring, et isegi need osalejad, kes tarbisid viiel päeval nädalas 200 grammi kala ja koorikloomi päevas, ei saanud toidust piisavas koguses seleeni.

     

    Hea imendumisega Taani seleenipärm

    Soome on alates 1984. aastast lisanud seleeni oma põllumajandusväetistesse, et tagada soomlaste piisav seleenitarbimine. See on osutunud tõesti töötavaks lahenduseks.
    Teine võimalus on võtta seleeni tablettidena ning Pharma Nordi patenteeritud seleenipärm SelenoPrecise on hea valik. See on toode, milles oleva seleeni stabiilne ja kõrge imendumine verre ja kasutamine selenoproteiinides on dokumenteeritult tõestatud.

    Just sel põhjusel valisid murrangulist uuringut KiSel-10 läbi viivad teadlased just selle toote oma uuringusse. Nende uuring näitas, et igapäevane 200 mikrogrammi SelenoPrecise’i ja 200 mg Bio-Quinone Q10 tarbimine parandas osalejate elukvaliteeti mitmete erinevate markerite alusel.